Wednesday, July 2, 2008

AUTISM

bacalah dengan mata,nilaikanlah dengan berfikir dan hayatilah dalam hati..

Aku baru lepas tengok THE OPRAH WINFREY SHOW kat hallmark channel tadi..
Isu kali ni pasal autisme..really menyentuh ati aku ni..autisme adalah penyakit kecacatan budak2 atau kita panggil sebagai kecacatan otak..autisme 3 kelemahan utama adalah
1.budak tu tak boleh bercakap (impairment in communication)
2.dia tak pandai bergaul (impairment in social interaction)
3.dia suka melakukan satu perkara berulang.(repetitive behaviour)

Sebelum ni aku selalu pandang remeh pasal benda ni..sbb aku tak pnh kenal or have a person with this disorder..aku tak pernah cuba memahami sbb aku tak pernah nak ambil tahu..ya cita oprah td betul2 membuka minda aku..ye la sblm ni cta autism ni juz aku tgk kat cta2 drama tv yg mmg kenyataannya org yg berlakon tu not a real person yg hadapi dugaan tu jd feel tu takda la terasa sgt sbb kita tau tu hanyalah lakonan not a real life.
Yg dalam oprah td a real life...it shows what the parents who have chidren with this disorder feel,what this disorder child behaviour and what their sibling feel???

Masa tnya pendapat parents..adala beberapa parents menceritakan pasal anak2 diorang yg menghadapi masalah yg sama..cita2 yg betul menyentuh hati to know what they feel,what people say to them without knowing their problem..kata2 yg really touch my heart ms ada seorg bapa tu cakap kalau boleh dia nak dengar satu patah perkataan je daripada anak dia that is ‘papa’.. other than that from this story it shows how this parents really love their children although their children have autism..

Then oprah ask the children’s sibling..oprah temuramah sorang budak ni yg ada adik yg ada autism..dia kata dia rasa tersisih sikit bila his parents always take care of his brother..and dia slalu rasa keseorangan sbb takda kawan di rumah memandangkan his brother has this problem..kesian bila dengar luahan hati budak tu..his parents also said they try to balance their life..try nak seimbangkan kasih saying antara anak2 diorang..tapi yang lain mesti rasa tersisih bila diorg perlu utamakan anak diorg yg sakit..

So,kesimpulannya aku rasa kita perlu cuba memahami family who has autism in their family..juz try to understading and give help if you can..

Want to know more about autism just click http://en.wikipedia.org/wiki/Autism

0 pengomen:


ainsabrina mencabar dirinya sendiri.
Related Posts with Thumbnails