Thursday, September 29, 2011

Tips for Surviving Medical School

Remember when you were a premedical student in college? It seems like a century ago for many of us who have just completed the first year of medical school. It feels that way because our lives have changed dramatically. Normal life seems to have vanished, and suddenly, 24 hours in a day are not enough to get through the enormous volumes of information that we are expected to learn for every exam. It seems virtually impossible. We barely have time to eat or sleep.

Medical school is not the end of the world. Take it from us, 2 students who have been there, when we say that medical school is what you make of it. Do not let medicine define you; instead, you should tailor medicine to your lifestyle. Otherwise, you might become overwhelmed by the demands of your new life and lose the sense of why you chose medicine in the first place.

How do you survive medical school? From the beginning, time management must be a major priority. If you can manage your time successfully, you can still enjoy your life to a certain extent. Studying in med school is not the same as it was in college; this is a new world where you have to explore different techniques and find what works best for you. In medical school, it is all about studying smart, not studying hard. If you don't know this at the beginning, you will learn it the hard way.

Studying medicine is a long process and demands a great amount of discipline and sacrifice. But the reward is priceless. We hope that you chose medicine for the amazing field it is: the rich opportunities it provides for helping humans and the avenues it opens for making a difference in the world. The following are some of the most common pieces of advice we have collected:
  1. Take care of yourself. You may face long-term negative consequences to your health if you adopt negative behaviors. Do not deprive yourself of healthy, fresh food. Do not ruin your health by eating fast food and avoiding exercise. Do not pull all-nighters and deprive your body and brain of sleep; the consequences are too severe for what may be only 15 minutes of productive studying. Your brain needs fresh food, water, fruits, and vegetables. Your body needs exercise and sleep.
  2. Do not compete with your classmates or compare your grades with others. We all had to be competitive to get into medical school. But once you are accepted, it becomes a level playing field. Although many students still compete with their classmates, it will not make them better physicians. Getting a 95% on your pathology exam does not mean you will be a great pathologist or clinician. As soon as you walk out of your first exam, look around, and you will see people obsessing about what the right answer was for Question 13. It is easy to spot them. They will come to you and ask you if you put "C" for Question 84. Seriously! Avoid everyone after the exam, and make friends with those who share your philosophy.
  3. Answer practice questions while you study. "Studying my notes 10 times is probably the best way to prepare for exams." Wrong! The only way to test your learning is to do practice questions. For example, after studying your Board Review Series physiology textbook, make sure you complete the questions at the end of each chapter. This will help solidify the concepts you just read. Studying the same thing repeatedly does not make you smarter, but getting a question wrong will teach you quite a bit. Professional educators will tell you that it is statistically proven that students who do more questions perform better on boards, and that the only time you should go back to the big books is when you consistently miss questions on a certain topic and the answer explanations are insufficient.
  4. Learn the big picture. You will likely start your first day in school delving into biochemistry, anatomy, physiology, or histology. From the start, instructors talk about columnar cells, impulse transmission, and glycolysis in fine detail. The next day, you are learning about brachial plexus and cardiac output. This is an enormous amount of information overload and students are often not prepared. As you memorize, learn the big picture
  5. Study with groups. "I am going to study on my own because I don't need anyone's help." Wrong! Medicine is all about teamwork and sharing information. You have to be able to cooperate with others. Even when you apply for residency, it is important to keep this concept in mind. The moment the residency directors feel you will not be a good team player or that you might have "issues" with your colleagues, your application goes in the shredder. Find a small group of people who share the same healthy habits as you, meaning they like to exercise, they do not like to discuss grades, and they have a positive attitude. Once you find the right group, arrange to meet weekly for several hours to ask each other questions about concepts you do not understand. Even better, ask each other questions on little details you think your friends might have understood. Arrange for a review session the night before the exam for last-minute tweaking of your knowledge.
  6. Take time to engage in stress-relieving activities. Everyone in your class is facing the same amount of stress, some people more than others. You might notice some students walk around with a frown, whereas others wear huge smiles. How is that possible if they are all facing the same pressure? Again, it is time management. If you have extra time, you are able to reduce stress. Spend time with friends, or do something on your own that makes you feel better. Activities like exercise, yoga, listening to calm music, talking to your parents or praying -- there is something out there that makes you feel better. Find it and do it. Do not let the stress affect your studies, relationships and, most importantly, health.
Finally, and we cannot emphasize this enough, remember that we are joining a great profession. Be passionate about what you are learning! Medicine is a treasure and an art.

As Henri Amiel said, "To me, the ideal doctor would be a man endowed with profound knowledge of life and of the soul, intuitively divining any suffering or disorder of whatever kind, and restoring peace by his mere presence."

Editor's note: This was adapted from a book manuscript in the publication process, How to Prepare for the Medical Boards – Secrets for Success on USMLE Step 1 & COMLEX Level 1, by Adeleke T. Adesina and Farook W. Taha

Friday, September 16, 2011

Ain : Cabaran 50 Buku : (25) Dan mimpi pun berguguran

Tajuk buku : Dan mimpi pun berguguran
Penulis : Liana Afiera Malik
Keluaran : CESB (Creative Enteprise )
Halaman : 553  m/s

Ulasan Ain Sabrina : 

Marissa Adeline atau lebih dikenali sebagai Icha. Gadis yang lahir dari kasih antara dua benua. Cantik itu pasti namun gayanya tomboy. Hidupnya tampak indah dari luar. 

Kisah sebenarnya, dia seakan kurang kasih sayang lebih-lebih lagi perkahwinan mama dan papanya hanya menunggu masa untuk roboh. Di saat itu muncul abang saudaranya dari Australia. Saiful Badar itu namanya. Percutiannya selama 6 minggu di Malaysia mengubat kesunyian Icha.

Kehidupan Icha yang hanya islam pada nama seakan terkesima melihat keperibadian Saiful yang terjaga ilmu agamanya. Ternyata kehidupannya dengan kehidupan Saiful jauh berbeza namun mereka tetap serasi. 

Di saat masalah menimpa-nimpa, Saiful sentiasa ada buat Icha. Sehinggakan ada kasih antara mereka.  Saat itu mereka dikejutkan dengan berita mengenai penyakit Saiful Badar. Namun itu tidak mampu melunturkan kasih yang termetrai antara mereka.

Lalu kisah mereka diikat dengan ikatan perkahwinan. Namun bahagianya tidak lama. Keadaan Saiful Badar semakin merosot di saat berita gembira Icha mengandung anak mereka. Apakah bahagia akan menjelang atau sehingga akhir Icha menanggung sedih?

 Komen Ain Sabrina : 

Buku ini adalah buku lama. Ini adalah novel pertama yang saya miliki, itupun hadiah daripada seorang sepupu. Walaupun keadaan buku itu sudahpun lunyai dan nampak ‘klasik’ , saya tetap berjaya habiskan dari muka surat pertama hingga ke muka surat terakhir.

Kisahnya lebih banyak kisah sedih daripada kisah gembira. Memang boleh menyebabkan air mata beguguran bak kata tajuknya. Sepupu lelaki saya yang agak macho tu pun boleh ‘ter’ menangis. ^^

Watak Icha, watak gadis tomboy yang cantik. Yang saya sedar, kisah-kisah novel dulu suka mengetengahkan watak heroin nya sebagai watak tomboy. Seakan klise, heroinnya tomboy tetapi gadis kacukan yang cantik. 

Apa-apa pun karya Liana Afiera Malik masih ada keistimewaannya sendiri. Dugaan demi dugaan yang menimpa Icha mencorakkkan lagi novel ini.

Ain : Cabaran 50 Buku : (24) Qasidah untuk kekasih

Tajuk buku : Qasidah untuk Kekasih.
Penulis : Siti Munirah A. Rashid
Keluaran : PTS Litera Sdn Bhd
Halaman : 336  m/s

Ulasan Ain Sabrina :

Novel ini boleh dikategorikan sebagai novel islamik. Kisahnya bertemakan rasa cinta pada Rasulullah juga ada diterapkan tema persahabatan. 

Zainul Muttaqin, pemuda yang sungguh cinta pada Rasulullah. Rasa cinta selalu dia luahkan melalui bacaan qasidah, bacaan pujian buat Rasulullah. Dia baca tiap petang yang tanpa sedar turut sama menarik hati sahabat biliknya yang sudah terpesong jauh dari agama. 

Tidak cukup dengan bacaan qasidah setiap petang yang dilakukannya, dia ingin meluaskan lagi pengaruh qasidah pada sahabat-sahabat yang lalu. Lalu dengan bantuan sahabatnya, Amir Hamzah, Majlis Miftahul Asywaq cuba dilaksanakan. Niatnya baik tetapi disalahsangka dengan pelbagai fitnah dan dugaan yang melanda. 

Masih utuh, akhirnya majlis itu terlaksana jua walaupun tanpa kehadiran Zainul Muttaqin.

Komen Ain Sabrina : 

Membaca dan mengulas novel ini adalah satu tugasan yang saya terima untuk usrah saya. Tugas saya adalah membacanya dan membuat sesi bedah buku buat ahli-ahli usrah yang lain. Dan semasa itu, saya membuat sesi pemahaman yang lebih baik mengenai nilai qasidah itu sendiri. Walaupun banyak konflik mahupun fitnah mengenai qasidah, kesimpulan yang dapat saya buat adalah qasidah itu tidak salah selagi tidak dalam keadaan yang berlebih-lebihan. 

Novel ini pastinya novel yang lain dari yang lain. Penulis mengetengahkan nilai qasidah yang jarang sekali diketengahkan di mana-mana. Secara jujurnya saya pun kali pertama mendengar nama qasidah itu dan konfliknya sedangkan masa zaman sekolah dulu pernah berqasidah beramai-ramai. 

Semangat cinta yang ada dalam diri Zainul Muttaqin perlu dijadikan contoh buat pemuda pemudi Islam yang lain. Juga sikap Zainul Muttaqin dalam menghadapi fitnah serta pembatahan kawan-kawan yang lain sangat mengangumkan. Zainul Muttaqin adalah jelmaan pemuda yang patut dicontohi. 

Dan satu lagi yang menarik hati saya adalah cara Zainul Muttaqin berdakwah. Dia tidak berdakwah secara terangan-terangan namun secara halus. Cara yang digunakan adalah seperti berqasidah dan bermain futsal bersama. Nampak mudah namun lebih dekat. Dia berkawan dengan semua tanpa mengira karektor atau persepsi. 

Novel ini patut dipromosikan lagi lebih-lebih pada anak-anak muda sekarang. Semoga rasa cinta dan semangat yang ada pada Zainul Muttaqin tersebar pada pembaca novel ini.

Ain : Cabaran 50 Buku : (23) Seharum Kasih

Tajuk buku : Seharum Kasih.
Penulis : Aina Emir
Keluaran : Alaf 21
Halaman : 454  m/s

Ulasan Ain Sabrina :

Rasya dan Reeza. Perkenalan awal mereka hanyalah melalui SMS. Tanpa kenal suara mahupun wajah, mereka seakan berkongsi rasa. Dari hanya SMS, naik pangkat ke bercakap telefon. Dari asyik berdalih tidak mahu berjumpa, akhirnya mereka terjumpa secara kebetulan di majlis perkahwinan salah seorang sahabat mereka di Pahang.

Dalam perjalanan pulang dari Pahang, Rasya terdengar fitnah mengenai Reeza. Tanpa soal selidik, dia terus percaya dan terus buat endah tidak endah pada Reeza. Berkat kesabaran Reeza, mereka berbaik semula. Namun tidak lama selepas itu, fitnah kembali bertamu. Dan sekali lagi tanpa soal selidik, Rasya membuat keputusan drastik meninggalkan Reeza dan memilih Fahmi.

Reeza kecewa dan membawa diri jauh ke Bandung, Indonesia. Di saat itu, dia berkenalan dengan Hilda. Hilda jatuh hati pada Reeza namun kasihnya bertepuk sebelah tangan.

Setelah lama tidak bersua, akhirnya secara kebetulan mereka berjumpa kembali. Saat itu, Rasya sudah berpisah dengan Fahmi manakala Reeza sudah bertunang dengan Hilda.

Kasih kembali bertamu. Namun ada rasa serba salah yang muncul dalam hati Rasya kerana ingin merampas Reeza daripada Hilda lalu dia memberi cadangan. Dia sanggup berkongsi kasih dengan Hilda.

Bahagiakah dia di saat dia menerima kasih Reeza yang terpaksa dikongsi bersama Hilda?

Komen Ain Sabrina : 

Saya beli buku ini sebab muka depan bukunya sangat menarik. Kombinasi gambar dan warna, menarik saya untuk beli buku ini.

Permulaan cerita ini agak lambat prosesnya. Dari satu kisah ke satu kisah kesinambungannya agak lewat. Ini membuatkan perasaan bosan bermaharajalela. Terasa lambat untuk menghabiskan setiap helain novel ini.

Kisahnya juga agak berat. Asyik bertingkah dan salah sangka. Ini semua kerana watak Rasya yang agak menyakitkan hati. Dia asyik bertindak tanpa usul periksa, tanpa fikir panjang. Geram saya sebagai pembaca. Kalau saya jadi watak Reeza, dah lama saya tinggalkan Rasya. ^^

Watak Reeza memang mengkagumkan, kesabarannya melayan kerenah Rasya yang bagi saya agak manja dan mengada-ngada. Wataknya yang sangat setia dan kasih pada Rasya seakan terlalu melampau, seakan tidak berpijak pada dunia yang nyata.

Dalam sakit hati saya pada watak Rasya ini, saya cuba memahami wataknya dalam perspektif positif. Rasya, anak yang lahir dari keluarga yang berpecah-belah. Ibu bapanya bercerai di saat dia masih kecil dan dipelihari nenek sejak kecil. Ini menjadikan dia seorang yang tidak berkeyakinan dan seakan tidak percaya pada diri sendiri juga pada orang lain. Mungkin sebab itu, dia menjadi seorang yang seakan lari dari masalah.

Jika dapat diulangtayangkan kembali, semua pembaca pasti berharap Rasya membuat soal selidik sebelum mempercayai fitnah orang dan sebelum membuat apa-apa keputusan.

Saya juga jatuh kasihan pada watak Fahmi. Dia seakan mangsa keadaan disebabkan keputusan Rasya yang melulu. Juga watak Hilda yang jatuh hati pada orang yang salah, mungkin jika Hilda berjumpa dengan Reeza sebelum Rasya, mungkin akan termetrai kasih Reeza buat Hilda.

Bebelan pagi tuan tanah ^^


baru kembali ke 'sekolah perubatan' aka 'medical school'

seminggu rasanya macam setahun berlalu..

terasa lambat masa berlalu..

stress dengan diri sendiri, bila banyak benda dah lupa..

sampaikan benda simple pun aku boleh tak dapat huraikan..

blur yang amat.

logik la kalau cuti lebih 3 bulan,

nak pegang aka palpate patient pun dah terkial-kial..

itu cerita saya minggu pertama 'sekolah'

mungkin blog ini akan terbiar bersawang lebih2 lagi di saat tuannya asyik rasa 'takut' je..

TAKUT dengan diri sendiri dan TAKUT dengan masa depan.

p/s : maaf atas ketidak-stabilan emosi tuan tanah ^^

ainsabrina mencabar dirinya sendiri.
Related Posts with Thumbnails