Friday, November 11, 2011

Ain : Cabaran 50 Buku : (32) Pelangi





Tajuk buku : Pelangi
Penulis : Syud , Hlovate , Noor Suraya
Keluaran : Jemari Seni
Halaman : 630  m/s


Ulasan Ain Sabrina :

Ada 3 kisah dalam novel pelangi.

Ciretera I : Pelangi karya dari Syud.

Kisahnya mudah. Perkenalan Iman Aisyah dan Usamah Razif juga mudah. Perkenalan yang sekejap sudah menoktahkan kasih antara mereka. Pertemuan Mama Usamah Razif dengan Iman Aisyah di suatu kenduri tahlil membuahkan idea buat Mama Usamah untuk menyatukan Iman dengan anak lelakinya. Siapa sangka , Usamah cepat sahaja memberikan persetujuan. Beberapa pertemuan dibuat lalu mereka berkeputusan ke jinjang pelamin. Di saat hubungan perkahwinan mereka masih baru , muncul Syaz , kekasih lama Usamah membuat onar. Membuat fitnah yang hampir-hampir memecahbelahkan rumahtangga mereka.

Ciretera II : Ked’s  story karya Hlovate.

Ibarat tajuknya , kisah ini membawa watak utamanya Ked ( watak abang kepada Minn, watak utama dalam novel Versus) . Ked , budak skate. Kisah awalnya berkisah tentang skate memperkenalkan watak-watak wrath , Fudge , Am , Rage , Sun , Miju dan juga Minn. Sehinggalah ke bab ketiga , Ked dipertemukan dengan Nawal , yang digelarkan budak felda pada awalnya. Pertemuaan awalnya pahit namun seterusnya mula diwarnakan dengan kisah indah. Setelah bertahun tak ‘terjumpa’ , akhirnya mereka ‘terjumpa’ kembali di Florida. Jadi peneman orang berjumpa , akhirnya mereka yang terjumpa. Beberapa pertemuan sering berlaku , membibitkan rasa Ked buat Nawal .Di tengah-tengah kisah Ked dan Nawal baru bermula , ada kisah Minn dan AO yang tanpa sedar turut mendewasakan Ked. Pulangnya Nawal ke Malaysia , Ked berkeputusan meluahkan rasa. Luahan rasa dibuat namun reaksi Nawal mengecewakan. Berhari-hari Nawal hilang tanpa berita sehinggalah sesuatu berlaku. Nawal menerima panggilan telefon yang mengubahkan segalanya.

Ciretera III : Rumah Kecil di ujung padang karya Noor Suraya.

Durrah , anak gadis yang dipelihara Haji Hambali dan Hajah Halima. Keluarga asalnya dari Bandung. Ada kisah yang berlaku pada awalnya sehingga dia dijadikan anak angkat mereka. Bersama itu , dia dikurniakan 3 orang abang angkat , Haiqal , Mubis dan Nabil. Semua mereka pernah ada kisah dengannya kecuali Haiqal pada awalnya. Mubis , abangnya itu pernah ditunangkan dengan Durrah sebelum akhirnya terputus begitu sahaja apabila Mubis berkahwin dengan orang lain di luar negara. Nabil pula , kisahnya pada awal novel ini apabila arwah che’ mewasiatkan Nabil untuk menjadikan Durrah sebagai isterinya. Serabut dengan keputusan yang lain terhadapnya , akhirnya Durrah membuat keputusan untuk kembali ke Bandung untuk bertemu dengan ayah kandungnya. Di sana dia dipertemukan pula dengan Doktor Heru , doktor veteriner yang berkerja di ladang ayah kandungnya. Kecewa dengan cinta bertepuk sebelah antaranya dengan Doktor Heru , akhirnya Durrah pulang kembali ke Malaysia. Di saat itu , Mubis kembali mengintai kasih Durrah dan dalam masa yang sama, tanpa disangka , Haiqal turut sama meluahkan rasa . Di saat hati Durrah seakan pasti buat Haiqal , Haiqal pula membawa berita tentang perkahwinannya. Bagaimanakan pengakhirannya? Bahagia atau derita? Atau patut pergi sahaja pada yang setia menunggu?

0 pengomen:


ainsabrina mencabar dirinya sendiri.
Related Posts with Thumbnails