Friday, November 11, 2011

Ain : Cabaran 50 Buku : (36) Ketika Cinta Bertasbih 2





Tajuk buku : Ketika Cinta Bertasbih 2
Penulis : Habiburrahman El Shirazy
Keluaran : aR
Halaman : 663 m/s


Ulasan Ain Sabrina :

Ketika Cinta Bertasbih lebih berlatarbelakangkan negara Indonesia itu sendiri meandangkan watak utamanya Azzam sudah pulang ke tanah air. Ini menemukan kita dengan watak-watak adik Azzam , Husna, Lia dan Sarah.

Dan Ketika Cinta Bertasbih 2 banyak menceritakan bagaimana Azzam menabur bakti pada keluarga sendiri juga pada masyarakat umumnya. Dia turut meneruskan perniagaan baksonya dengan memperkenalkan Bakso Cinta.

Dalam masa yang sama, turut diselitkan kisah Anna dan Furqan. Akhirnya perkahwinan terjadi walaupun ada peristiwa yang berlaku pada Furqan yang sekiranya diketahu boleh menghalang ia daripada berlaku. Perkahwinan yang terjadi menandakan pada Azzam yang dia perlu jauhkan niatnya pada Anna dan siapa sangka turut menemukan Husna dengan Ilyas. Kisah Husna dan Ilyas juga diselitkan dalam kisah percintaan yang mudah dan murni.

Apabila perniagaan yang dijalankan sudah terkenal dan berjaya , ibunya memulakan langkah mencari calon isteri buatnya. Dari satu calon ke satu calon , ada saja yang menghalang hinggalah dia dipertemukan dengan Vivi, gadis yang bekerja sebagai doktor. Di saat perkahwinan hampir menjelma, ada satu kemalangan berlaku yang memutuskan hubungan yang terbina. Dalam kedua-duanya tidak rela dengan apa yang berlaku , namun itu juga yang mereka hadapi.

Dalam masa yang sama, perkahwinan Anna dan Furqan juga terputus yang diketahui sebabnya oleh mereka sendiri. 

Jodoh yang dulunya tertolak , kembali menjemput. Apa jawapan yang mereka ada?


Komen Ain Sabrina :

Sengaja saya ulaskan buku ini dalam 2 ulasan yang berbeza kerana memang saya ada 2 bukunya, episode 1 dan episode 2. Buku ini sudah selamat saya beli sebelum filem KCB keluar lagi. Jadi sebagai pembaca , saya pasti memilih buku jika dibandingkan dengan filem. Dari pembacaan, kita ada bayangan yang lebih bagus berbanding ia difilemkan.

Watak Anna itu sendiri , jika dibaca dalam novel terpancar kelembutan gadis muslimah itu. Namun bila ditayangkan dalam filem, watak Anna itu tampak lebih tegasnya daripada kelembutannya. Juga tindakbalasnya mengetahui rahsia Furqan agak berlebihan jika dibandingkan apa yang diceritakan dalam novel itu sendiri.

Novel ini ternyata mengangkat erti takdir dan jodoh itu sendiri. Pernah kita dengar , kalau benar itu jodoh kita , walau kita biar ia pergi , ia akan datang kembali. Ternyata itu yang berlaku pada Azzam dan Anna. Tak perlu jodoh itu dicari atau ditangisi , kerana ia akan datang sendiri dengan doa kepadaNYA dan keberkatanNYA.

Watak Azzam ternyata abang yang bertanggungjawab. Dia tegar mengalami segala susah payah demi kebahagian keluarganya di Indonesia. Dan kerana dia si abang , dia memberi contoh terbaik buat adik-adiknya.

0 pengomen:


ainsabrina mencabar dirinya sendiri.
Related Posts with Thumbnails