Tuesday, November 15, 2011

Waraskah kita?

Assalamualaikum

kini di psychiatric posting atau dalam bahasa pasarnya atau kasarnya dipanggil - sakit jiwa

berada di posting ini membuatkan saya banyak berfikir.

membuatkan saya bersyukur dilahirkan sebagai Ain Sabrina (^_^)

rasa bersyukur itu seringkali terdetik sepanjang jadi medical student sebenarnya, masuk wad seringkali melihat orang sakit , membuatkan kita syukur dengan nikmat sihat yang diberi Allah.

namun pabila melihat patient2 di wad 5 ( wad sakit mental ) , rasa itu timbul lagi.
ada rasa yang lain melihat ujian sebegini diterima mereka.
ujian sakit dan juga ujian dari masyarakat itu sendiri.

saya buka kisah seorang pesakit yang saya jumpa di wad.

Kak S , mula-mula saya masuk ke wad , saya hampir-hampir ingatkan dia relatives patient.
berpakaian cantik , berlipstik dan menegur kami dengan ramah sebaik saja kami masuk ke wad  --> ya itu karektor pesakit manic sebenarnya. dan dari awal kami sudah dapat mengagak penyakitnya.

karektornya amat ramah !!
sibuk men promote kami dengan barang-barang MLM , hinggakan 'memaksa' seorang kawan saya memakai lipstik yang dia promote ^ ^

ambitious !! itu lagi satu karektornya. bersemangat waja namun sayang semangat itu selalunya hanya jelas semasa mereka manic !
 

bila kami bersembang lama , satu lagi yang satu ketahui. dia bukan calang-calang orang. resultnya untuk setiap exam besar (Penilaian darjah 5 , SRP ,SPM) semuanya amat mengangumkan. cita-citanya juga tinggi namun sayang tidak kesampaian kerana ujian ini datang di saat dia menghadapi STPM.

Setelah ujian penyakit ini datang , ujian hubungan keluarga pula timbul. ahli keluarga mula menjauh di saat dia paling memerlukan support dari keluarga  =(

namun siapa saya untuk menilai keperibadian ahli keluarga Kak S. Mungkin bagi mereka sendiri , ini juga satu ujian.


itu ujian ALLAH buat Kak S.

yang juga sebagai ujian buat orang sekeliling dia, kita yang waras.

ujian buat kita --> menerima mereka atau menghina mereka --> pilihan itu kita yang buat.

fikirlah , mereka tidak pinta jadi begitu . mereka tidak pinta ujian ini.

dan kita sebagai orang yang waras , patutnya lebih pandai berfikir dan lebih pandai mensyukuri nikmatNYA berbanding mereka.

waraskah kita ?

moga kita bersyukur dan menghargai nikmat sihat kita (^_^)

0 pengomen:


ainsabrina mencabar dirinya sendiri.
Related Posts with Thumbnails