Friday, November 11, 2011

Ain : Cabaran 50 Buku : (38) Sukma Rindu





Tajuk buku : Sukma Rindu
Penulis : Fariza Zuliani
Keluaran : Alaf 21
Halaman : 312  m/s


Ulasan Ain Sabrina :

Kisahnya bermula dengan pertemuan Dianza dengan Azril di suatu acara sukan dimana Dianza wakil bola jaring dan Azril pemain ragbi. Kebetulan yang mempertemukan mereka itu menjadi mereka sahabat baik. Bagi Azril, perasaan dia buat Dianza bukan hanya kawan biasa namun lebih dari itu. Dia meluahkan rasa namun secara baik Dianza menolak. Bagi dia mereka hanya kawan biasa.

Di universiti , Dianza dipertemukan pula dengan dengan Fredie. Mereka dipertemukan apabila mereka diberi tanggungjawab untuk menguruskan satu program masyarakat. Ini menyebabkan mereka seringkali perlu berjumpa yang membibitkan rasa antara mereka berdua. Namun tidak mudah bagi lelaki seperti Fredie meluahkan rasa. Jadi rasa itu mereka sama-sama simpan. Namun pertemuan Fredie dengan Azril , membibitkan rasa cemburu dalam hati Fredie. Lalu Fredie dan Dianza, membicarakan dengan serius bicara hati masing-masing dan mereka bersepakat untuk berlagak biasa selepas ini dan cuba melupakan rasa hati masing-masing.

Di saat Dianza menghadapi masalah hati dengan Fredie , Azril dipertemukan kembali dengan Tania. Di saat Tania kembali dengan imej baru , imej bertudung. Pertemuan demi pertemuan menjadikan mereka berdua rapat dan akhirnya dari status sahabat ke status tunangan orang. Di saat bahagia baru menjelma , Azril dikejutkan dengan berita yang dia mempunyai ketumbuhan di otak. Akhirnya hubungan pertunangan yang baru terbina , diputuskan. Kecewa , akhirnya Tania membawa diri jauh ke Australia.

Zaman universiti akhirnya berakhirnya , memulakan kisah di zaman pekerjaan yang menemukan kembali Dianza dengan Fredie. Rasa itu masih ada , namun tersimpan kejap dalam hati masing-masing sehinggalah hubungan persahabatan Azril dan Dianza sekali lagi mencetuskan rasa cemburu dalam hati Fredie. Dan kerana pasti dengan perasaan itu , akhirnya Fredie memulakan langkah , meluahkan rasa.


Komen Ain Sabrina :

Novel ini antara novel terawal dalam koleksi novel saya. Walaupun novel ini novel lama, novel  ini adalah antara novel yang saya masih ingat jalan ceritanya dan beberapa falsafah yang disampaikannya.
Kisahnya mudah seakan kehidupan ini juga mudah. Tiada banyak konflik. Dan Dianza , wataknya seperti seakan pasti dengan setiap keputusan yang dibuat. Saya suka watak Dianza, keputusannya pasti dan tegas, tiada berpatah balik. Contohnya, keputusan awalnya yang pasti yang Azril hanyalah sahabat di saat Azril meluahkan rasa dan keputusannya waktu dia bertekad mahu melupakan segala rasa buat Fredie pada pengakhir zaman university mereka. Dianza tegas dengan dirinya sendiri juga pada orang di sekelilingnya. Ini menyebabkan orang di sekelilingnya turut sama dengan keputusan itu. Dia seakan membina garis yang lurus membezakan hubungan persahabatan dengan hubungan percintaan itu sendiri.

Watak Azril digambarkan sebagai sahabat terbaik. Dia seakan memahami luar dan dalam Dianza. Dan dalam masa yang sama dia turut memahami hati lelaki Fredie. Walaupun dari awal lagi , Dianza mengariskan perhubungan mereka sebagai hubungan persahabatan, namun Azril masih tetap dengan rasa cintanya buat Dianza. Dan yang menariknya , dia tidak pernah memaksa Dianza, dia masih kekal di sisi sebagai sahabat Dianza.

Watak Fredie digambarkan sebagai watak yang ‘cool’ memanjang. Dia sangat mementingkan keluarganya sehinggakan dia takut memberi komitmen cinta buat Dianza. Ini menyebabkan dia lebih rela memendam rasa. Namun dia tidak berjaya menrahsiakan perasaannya apabila seringkali perasaan cemburunya mengetuk saat dia melihat perhubungan Azril dengan Dianza.

Pengakhirannya Dianza dengan Fredie, saya sebagai pembaca , saya pun tidak pasti saya puas hati atau tidak. Watak kedua-duanya baik jadi pengakhirannya dengan yang mana satu pun , saya puas hati rasanya. ^^ 


0 pengomen:


ainsabrina mencabar dirinya sendiri.
Related Posts with Thumbnails