Wednesday, September 17, 2008

...ZIARAH PESAKIT...

sempena bulan ramdhan ni..kat cni ada program cam ziarah pesakit la..aku pun isi nama nak join..and my turn is yesterday(that is tadi..)

mula2 g wad 3s that is wad oncology and haematology..rupa-rupanya dah tukar jadual tp information tu tak samapai kat cik piqa..plan ditukar ke wad 4u..aku tak prasan lak wad pa yg pasti onkologi kot sbb ramai patient cancer kat ctu...

tugas km yg join ziarah pesakit ni juz bagi tupperware berisi kurma yang dah disediakan oleh ustazah yang bertugas kepada pesakit2 yg ada and juz ramah mesra..then,the 1st patient yg aku interview,yg aku beramah mesra la is nurul atiqah,14 years old girl(mcm soalan dlm pbl je bunyinye)..dia tersenyum je tgk kami ramai2 masuk wad..muka cam takut2 pn ada gak..hehehe takut nak kacau patient sbb mostly nmpak cam sakit sangat jah..cancer patient kan..ok berbalik pada girl yg sentiasa tersenyum ni..mula la sesi temuramah...dialog mungkin tak brapa betul aku juz tulis pa yg aku ingat je ye..

"sakit pa dik?"tanya cik ayuni
"cancer otot" jawab bdk tu
"oo cancer otak" yuni jawab
"asal mana?"yuni tanya lagi..
"asal kedah"budak tu jwb..
aku pun bla dengar kedah br banyak tanya hehehe bkan pa bla ore kelate ssh ckit nak kecek takut aku tak pehe dia goyat pa dia pun tak pehe aku goyat pa heheheh

rupa-rupanya budak tu budak sungai petani..rumah dia dkat ngan cs(centre square-the biggest shopping complex kat sp tu-i think so tak tau la btul ke tak fakta aku ni..)..tau sgt la tempat tu..tu tempat 1st date aku tu hehehe sejarah lama berulang kembali ni ceh nak jiwang karat la pulak aku ni..dah la malas nak ingat..lagipun mak su aku pn duk kat sp tu..bila difikirkan dah lama aku tak g sp..dulu stiap kali raya g ja sana sambil berangan nak jumpa si dia..ish memang cinta monyet tul la kisah dulu2 nih sekarang tiba2 ja dah hilang dr pandangan dah tak rasa pa2..dah2 td kata dah tak nak ingat..ain ingat ckit you have pledge that you don't want to couple anymore bcoz it is HARAM!!! REMEMBER THAT..REMINDER ON!!!

ok berbalik pada that girl..
pastu cam2 soalan la kuar..dari beramah mesra jadi cam ambik history taking tuk case report lak..tanya la camna dia tau dia ada penyakit..
dia cakap dulu dia selalu lenguh2 ja then tiba ada bengkak besar kat kaki dia tapi benda tu painless..but still bcoz of bengkak tu bsar mak dia yg concern bw g klinik then klinik suruh bw g hospital sp..then br tau the disease is muscle cancer..the dsebabkan takda pakar kat hospital sp so dia ditransfer ke husm..

selepas beramah mesra lama2 tiba2 yuni tanya satu soalan pelik..

"camna dari kanser otak boleh ke kaki lak??"
rupa-rupanya cik yuni ni silap faham..kan first2 budak tu cakap kanser otot yuni ingat kanser otak sbbnya orang kat cni(that's mean orang klate) panggil otak sbg otot..pelik tapi benar..hehehehe dialek kelate memng banyak mencabar ckit..banyak dah aku blaja..blh cari mak mertua org klate nih hehehe tak nak cr suami kelate nak cari mak mertua ja org kelate hehheeh boleh ke gitu hehehe dah la aku merepek..no heart feeling and don't take it serious ye...

one more time berbalik pada kes bdk tu,dia dah wat operation selasa minggu lepas(that's 9/9/08)..lepas operation dia tak leh jale lg duduk boleh la..cuba bayangkan dia sblm ni sihat ja juz ada lenguh ngan bengkak yang tak sakit tba2 di diagnose dapat muscle cancer..dah la budak lg..bdk f2..sayu ja tgk dia..dah la raya ni tak leh balik umah..huhu sedih aku kalu bab raya tak balik umah ni hehhee sekarang ni rasa tak sabar2 sangat nak balik umah..tu la da setangah cakap ke pepatah yang cakap tak pasti la,dia cakap orang chat bila g hospital boleh jadi tak sihat..cam kes budak ni mula2 leh jalan cam besa ja tba2 diagnose muscle cancer kna operation kesan operation tu takleh jalan pulak tak ke naya ja..walaupun cam betul ja kata2 dia atas but a medic student merangkap bakal doktor yang bertanggungjawab(chewah..) ni nak nasihat kalu ada sakit pergilah check kat klinik2 berhampiran insyALLAH kalu ada rezki kita leh prevent the disease from getting worse..insyALLAH..

masa duk tengah bersembang ngan dia lagi tu aku cakap nak g melawat dia lagi la..dia senyum ja sambil cakap mai la(maksudnya datang la dalam bhs utara)..dan aku berazam kat diri aku masa tu yang aku nak g melawat dia lagi pasni...INSYALLAH..

0 pengomen:


ainsabrina mencabar dirinya sendiri.
Related Posts with Thumbnails