Tuesday, February 24, 2009

EXCHANGE STUDENT USM-UNIMAS 2

ASSALAMUALAIKUM...

bersua kembali dalam sesi ke2 exchange student usm-unimas..
sambungan daripada post sblm ni tapi berkisar tentang student usm ke unimas pulak..

ok it started at 13 feb 2009...
pagi tu kami seramai 15 org naik van usm ke airport kat pc..naik flight to klia then transit a while at klia sblm ambil flight g sarawak..


.......bergambar kat airport...........




masa transit tu sempat lagi kami bergambar..hihihi




then sampai kat airport sarawak kami sangat2 lah terkejut..kami disambut dengan bannernya..dengan photographernya..then ramai betul manusia yang menyambut..memang sangat2 terkejut..hihihi thanks sesangat...

then,sampai kat unimas..at first kami ingat kami akan duk satu bilik semua orang..rupa-rupanya berpecah..aku duk satu rumah ngan hazira and satu bilik dengan kak ain, kak 4th year medic..kak ain tu sangat baik..aku terasa seperti ada kakak kandung lak waktu duk ctu..dia sangat caring..memang rasa agak terharu la bg aku yang takda kakak ni huhuhu..sampai2 je rumah tu kakak tu terus jemput aku makan spaghetti yang dia buat..memang rasa sgt terharu+terjemput..terima kasih sesgt..hihihi

then malam tu ada majlis perasmian..then dijamukan makanan yang sedap lagi..ye makan lagi..hihihihi

keesokkan hari nya kami berjalan-jalan..
mula2 kami g tempat kek lapis tu dulu..banyak jugak la duitku terhabis kat ctu hihihi


then kami naik cam sampan untuk ke seberang..



then,kami g melawat muzium2 kat sarawak..memang banyak sesangat muzium kat ctu..aku siap wat main treasure hunt lagi hihihi kat satu muzium ni ada pamplet yang tunjuk ada benda2 menarik dekat2 muzium tu so aku pun wat cam treasure hunt mencari benda2 tu..bawah adalah beberapa gambar yang aku ambik dengan benda2 menarik tu..


ni dipanggil klirieng..dah berusia lebih drpd 150 thn..pada masa dulu,kaum kajang yang tggal kat hulu sg rajang telah memelihara rangka bangsawan2 terkenal dalam tiang ni..


ni pulak dikenali sebagai salong(tempat pengebumian kayan).penyiapan salong ini mengambil masa selama 5 thn..sebelum ini,tiang ini telah digunakan utk meletakkan rangka anak perempuan ketua kaum yg terkenal dan seorg ketua yg lain..


ukiran batu misteri..kalu korang perasan ada mcm bentuk org kat batu misteri nih..



batu belakang tu dipanggil mengalit kelabit..dibuat sbg bumbung utk melindungi rangka ketua kaum yang dikebumikan bawah struktur tu..


ini pulak dikenali sbg salong(kubur punan)

selepas habis melawat muzium2 tu,kmi solat then makan baru g bershopping depan waterfront..depan waterfront 2 ada byk2 kdai..byk jgak la barang yang dibeli..beli kain batik sarawak,pasu dan mcm2 lagi la..

then, mlam tu kami g pasar satok..pasar satok cam tempat membeli-belah jugak la..kat ctu aku try laksa sarawak..boleh tahan lah..

then

keesokkan harinya kami g pantai..ada aktiviti pantai..


................fairuz,wan,aku,addy................................



.......muka-muka keletihan...


.........posing ala-ala video klip kumpulan nasyid hihihihi......


......belakang kami tu gunung santubong...

kemudian kami pergi sarawak cultural vilage..



sarawak cultural village ni ala-ala taman mini malaysia kat melaka kalu korang pernah pergi la..dalam satu tempat tu ada banyak2 rumah mengikut kaum..kalu kat melaka tu banyak2 rumah mengkut negeri..ada 7 buah rumah..ada rumah panjang bidayuh,rumah panjang iban,rumah org penan,rumah panjang org ulu,rumah orang melanau,rumah org melayu and lastly rumah orang cina..tempat ni sangat best la bagi aku..setiap rumah tu ada kelebihan masing2..kat rumah orang bidayuh tu ada boleh belajar sumpit..



dan macam-macam lagi la..




last skali ada persembahan tarian



keesokkan harinya kami officially bergelar pelajar unimas dengan menjalani pmp dengan diorg..pagi isnin tu trus bermula dengan PBL..aku ngan jia hour satu pbl ngan datin liyana..hiihihi cam kebetulan je yana pun satu PBL ngan aku and jia hour kat USM so we can compare more than others la..what make the difference between our pbl and theirs is they have only two pbl sesion while us have 3 pbl session(wlaupun kadang2 dipendekkan kepada 2 je hihihi)..yang lain tu lebih kurang sama ja..after that br masuk lecture..


petang tu kami dibawa berjumpa dengan timbalan dekan unimas..so ada la sesi bertanya+menjawab soalan..then after that sesi lawatan sekitar fakulti perubatan unimas..

kami pergi mlawat makmal peyelidikan

kami dibrief serba sedikit tentang malaria..

then,makmal anatomi


then g satu tempat cam csc(clinical skill center) kita..ada banyakla patung2 digunakan utk pratikal..salah satunya patung yang aku pgang tu digunakan untuk choking..


then ada g lab diorg..ala2 mdl kita api diorg ada 2 lab-wet and dry lab..

.........................ni yg dry lab........................



..........................ni yang wet lab...............................

habis melawat2 petang tu pas solat asar semua kami pergi wisma seberkas...



ni tempat membeli-belah yang paling dekat dengan unimas..
>
.....................shopping!!!!!..........................

then malam tu kami makan malam di luar..makan kat seberang waterfront..




and one more time naik sampan...


........keadaan dalam sampan.memang meriah hihihi........................




sempat lagi aku,addy ngan wan bergambar dengan pak cik yang bawa sampan tu..thanks pak cik..


balik tu,kami sempat singgah kat tempat kucing besar tu..kat dalam tv ngan gambar cam besar sesgt kucing tu..rupa-rupanya takda la besar sangat..hihihi




then,malam esoknya kami pergi shopping complex, the spring..



makan2 kat ctu..then diorg semua g shopping.aku takda mood sangat nak shopping sbb dah banyak dh duit habis hihihi then aku ngan wan decide nak g mph..kat mph aku jmpa buku inkheart..nak beli sesgt..then,anis liyana inform kalu kat sarawak harganya mahal ckit baik beli kat semenanjung,then niat tu terkubur begitu saja..aku cari buku kat kl ari tu but dah habis stok huhuhu nanti la ye aku cta pasal pencarianku di kl huhuhu sedih..



then malam esoknya ada sesi kerohanian kat surau yang disampaikan oleh en. solihin..
malam tu kami berkhemah kat bilik emma wat spaggheti..tapi malam tu tetiba je aku migraine+nausea..aku betul2 rasa menyusahkan org je waktu tu..apa2 pn mitak maaf pada semua sbb takleh aku nak menolong pa2 mlm tu..and thanks to anis suhana mlm tu hihihi..really miss you..

then the last night arrive..mlm tu ada majlis penutup ngan ada sesi perkongsian..betul2 rasa syahdu malam tu..malam tu sempat lagi aku melawak "kita gabung je la usm ngan unimas" hihihi hmm apakan daya..kita semua ada tanggungjawab masing2 yang perlu kita tunaikan..setiap pertemuan pasti ada perpisahan..tak sangka kan daripada tak kenal boleh jadi rapat sesanggat..betul2 rndu kat korang huhuhu especially liyana my pblmate,hazira my housemate,yaya ngan semua la..rindu sangat semua..moga2 kita berjumpa lagi..mana tau nnti kerja satu hospital ke..hopefully..that's all..banyak sebenrnya nak cta lagi tapi dah tak larat hihihi
malam ni aku nak bertolak g perak pulak for big sib..ahh i really miss my weekend..huhuh so ymku,gt dan blogku akn sunyi wat sementara waktu lagi..bertemu lagi nanti..wslm

p/s to unimas students(especially yg 13 org tu, shuli,yaya,hazira,liyana,farah,maryam,emma,anis suhana,anis liyana, shikin, hazemi, hafriz ngan syed) thanks and sorry for everthing ye korang..korang memang best la..miss all of u.. =) moga berjumpa lagi..wslm

0 pengomen:


ainsabrina mencabar dirinya sendiri.
Related Posts with Thumbnails