Thursday, January 15, 2009

::MASUK KAMPUNG::

assalamualaikum bersua kembali setelah lebih kurang seminggu aku menyepi dari laptop kesayanganku ini hihihi ym and gt pasti sunyi tanpa kehadiranku huhuhu perasan!!!

aku baru pas basuh and sidai baju g cfcs ari tu..lega tul dah basuh baju nih..mintak2 la ari ni panas cepat ckit kering baju2 ku itu..malam ni nak g usm induk(that means balik penang) for sukad(sukan antara desa)..yo la balik penang pun tak sempat balik umah rasanya tapi sempat la kot jumpa abahku yang tercinta!!!

ok back to the story...lebih kurang seminggu ku menghilang..kemana??di mana???(ceh cam suspen je bunyinya hihihi) actually me and other medden(medic+dental) 2nd year students went to besut for communtity placement aka masuk kampung...we have to stay at our mak and bapak angkat house and do some survey about health...masa2 mula takut gak aku..cam mana la umah mak angkat aku tuh..ok ke??aku boleh masuk ka ngan diorang??? macam2 la cerebral aku ni fikir hihihi

ok i want to story mory a bit about besut..besut is at terengganu actually,at sempadan kelantan..but their dialek and budaya just the same like kelate..for me orang besut sangat baik dan cam lembut je(jangan kembang sangat ye orang besut hihihi)..my best friend at matrik is orang besut,ifah namanya she is the best friend ever,still in contact insyALLAH..then aini merangkap budak sgd masa 1st year and my pbl member masa 2nd year and also will be the same at 3rd year(ye kami sentiasa bersama..suka ke tak suka ye aini???hihihi)juga orang besut dan tak lupa pada cik ayuni yang lemah lembut juga orang besut..they all for me is very good friends(ye one more time jangan kembang+perasan sangat ye hihihi)

the real story begins.....
then the day come..me and jasmine share the same mak angkat..so that's mean i have big role here..huhuu dalam masa nak sesuaikan diri dengan mak ngan bapak angkat,aku pun kena tolong jasmine sesuaikan diri dia dengan keluarga melayu..alhamdulilah semuanya ok..rumah mak angkat aku sangat kemas dan selesa..cam rumah orang kampung la..ada gambarnya nnti la aku upload ye..nantikan hihihi
duk umah mak angkat tu memang satu pengalaman yang sangat best and betul2 buat aku rasa cam kat kampung..the real kampung..yo la sbb kg belah abahku kat perak tu tak terasa sgt kampungnya except for ada dusun and suasana cam kg la ckit but orgnya memang tak kmpung lnsung hihiihi tuk pun dah takda..yang kampung belah mak la terasa ckit kampung but still tak da feel sbb tuk dah takde hihihi tuk aku semua dah meninggal except for ada satu tuk sedara yang tinggal kat taiping..
tinggal kat rumah mak angkat aku ni ada 4 generasi kat rumah dia..that's mean ada moyang,nenek,mak angkat aku n anak2 dia...memang ramai sungguh..diorang sbnarnya tak stay kat ctu pun..tah kebetulan minggu yang aku g tu semua duk ctu..dah rezeki kot aku nak jmpa diorang..at last aku ada nenek angkat+datuk angkat+moyang angkat hihihi
mak angkat aku ada 4 anak merangkap 4 adik2 baruku..yg paling tua sama umur denganku but muda 14 hari daripada aku(tu pun nak kira kan..hihihi) yang kdua takda kat rumah pn g PLKN yang ketiga form 2 yang keempat darjah 6..yang menariknya semua sama ngan family aku..
ni rumusannya..
anak mak angkat aku yang 1st sama umor ngan aku
yg second sama umur ngan adikku ayin
yg third sama umur ngan adikku ipan
the last sma umur ngan adik bongsuku yg manja inat..
kesimpulannya memang sama la..hihhihi
duk umah mak angkat aku tu memang tak larat nak makan..the best part is jasmine pun suka sangat..duduk sebumbung ngan jasmine buat aku begiu rapat dengan kakak jasmine hihihi

ok back to the story..
sampai2 lepas kemas,makan kami pbl 16 yang bertapak kat kampung pengkalan nyireh,besut pun berkumpul kat balai raya kat ctu..tuk penghulu kampung merangkap bapa angkat addy ngan claire tu baik dan agak membantu but stil agak susah la sebab kami orang baru kat kampung tu..nama pun kampung kan pasti tak tersusun sangat pun..

then the day after that the work begin..kami bahagikan kumpulan kami kepada 3 kumpulan kecik..so me,dila,jia hour and jasmine in the same group..bunyinye cam senang je mula2 sampaikan bebudak pbl ku semua plan nak abis cepat tuk pergi pulau perhentian(kononnya le..) last2 the last day b4 balik pun tak abis lagi..baru tau perit orang yang buat survey ni..ari 1st and 2nd day ok lagi yang 3rd day hujan sangatlah lebat and cam nak banjir je aku tengok kg tu...susah la ckit bila hujan seluar ngan kasut aku basah habis sampaikan aku g pinjam kasut selipar mak angkat aku,baik la sama saiz hihihi
cam2 kerenah aku jumpa..ada gak yg refuse,ada sorg pakcik ni sangatlah banyak cakap smpaikan kami tak larat nak layan,ada yang coperative,ada yang seronok sangat bila kami buat survey kat diorang..macam2 la..
bagi aku the best house ada satu umah ni kecik je,umah batu,ada 11 orang duk satu umah tu..the best part is semua ahli keluarga ada that make our work easy sbbnya kami kena wat survey untuk semua ahli keluarga dalam family tu..so bahagi sesama kami..sorang buat survey tuk orang ni sory buat survey tuk orang tu that makes we take only 40 minutes to survey+ambik berat,tinggi,lilitan pinggang,lilitan pinggul..ahli keluarga tu sangat cooperative dan cam hepi sangat kami datang..rasa dihargai sangat..then ada satu umah yang refuse ni sampai berkali-kali kami duk datang gak.letih tul..alhamdulilah setelah berkali-kali kami buat muka tembok datang berulang-ulang kembali last2 dapat gak interview umah tu..memang community placement ni banyak mengajar erti keidupan padaku..mengajarku erti kekeuargaan,kesabaran,rasa bersyukur dengan apa yang ada,bnyak la aku belajar yang tak dapat aku bicarakan dengan kata2..betul orang cakap pengalaman tu sangat berharga tak dapat di beli dengan wang ringit mahupun wang riyal hihihi

sebelum kami balik kami sempat g pantai air tawar,then g kuala besut..pbl memberku yang memang gila kamera semuanya macam2 gaya kami ambik gambar..nnti la ye aku upload kan sbb bukan kamera aku..

tu je la..aku tak larat nak menekan keypad ni dah..kesimpulannya memang best walaupun sangat penat...

0 pengomen:


ainsabrina mencabar dirinya sendiri.
Related Posts with Thumbnails