Friday, August 1, 2008

IS THIS HABIT OF UNIVERSITY STUDENTS????

there are a programme at astro where a reseach has been done to see some habbits of university students and here are the top 10:

sleep
makan maggi
stay up
last minute assignment
dating
main game
tgk movie
afraid of seeing the lecturer for CH
lazy to wake from sleep
last minute study


1.sleep
habit tido....memang makin menjadi-jadi sekarang..hehehe dulu masa 1st year selalu tak cukup tdo tp skrang ni as a 2nd year student boleh dikatakan terlebih tido..ish2 apa la nak jd ngan aku ni..bila nak insaf..sedarlah diri anda nota banyak tak bc and revise lg..

2.makan maggi
hehehe this is my favourite doing (grammar salah ni ala bantai je la.)while i'm writting right now i am waiting for manggi to masak hehehe ni mmg habit yang teruk..(jangan tiru aksi ini) hehehe teruk sesangat..kalu waktu matrik dulu lagi teruk boleh dikatakan setiap malam makan maggi..yang best nya makan 2 bungkus manggi,manggi tomyam campur manggi kari..sedap..cuba try(eh silap jangan tiru aksi ni hehehe)..2 bungkus maggi di share oleh empat2 roomate yang cam dah ketagih ngan maggi campuran tu hehehe bnda tu jadi memori yang tak dilupakan..the best moment ever with my rooomate..nadia kelate,nadiah and ilia..really miss u all..yang tak tahannya waktu sahur pun kami makan maggi campuran yang dishare bersama-sama..bukannya takda makannan lain pn tapi sengaja je nak makan manggi..buat tragik cama dah takda makanan..hehehe

3.stay up
seriously aku memang suka study memalam..dalam kul 2-5 pagi tu..sbb masa tu sunyi and macam senang sangat masuk ilmu waktu tu..sebenarnya habit ni pun tak brapa elok..
ye la mlam ALLAH jadikan untuk kita berehat dan beribadat kan..kalu macam aku ni jadi kelawar(batwoman)tak brapa elok la..dah satu malam tak tdo pastu siang tido cam kurang sopan je kan anak dara bangun lewat2 ish2..

4.last minute assingment
owh..ni tak tersenarai kot..sbb kos medic kat usm nih takda pn assignment..yang ada case report tu pn aku tak involve lagi..maksud aku tak start lagi la..

5.dating..
ni of course not..and sepatutnya no also..dating pas kawin la ye...

6.main game..
ooooo aku dah cam ketagih ngan game skrang ni..tgh kemaruk tangkap cintan ngan game zuma hehehe dan ada macam2 game lagi yang rmate aku aina baru ambik dari ain dental yang aku tak tau tajuk game tu..aku cuba hadkan time aku main game ni..doakan aku berjaya ye hehehe

7.tgk movie
bila aku baca ja ayat "tgk movie" ni aku dah gelak hehehe ni mmg kena sesangat..kan aku baru pas tgk movie semalam..enchanted..ari tu tgk movie korea tajuk a moment to remember..cita tu best and sangat sedih huhuhu aku jarang tgk movie mostly tgk cita bersiri that is korean or japan series..ni lagi la tahap cintan and dah sampai ke tahap angau yang melampau-lampau..ni pn aku tengah cuba limitkan..ye la satu korean series mau2 ada 15 episod tu yang paling kurang..so aku dah abiskan masa 15 jam just for one korean series..kalu japan series mgkin kurang ckit la episodnya but still the main thing is aku dah buang masa hehehe(sedar pn dah buang masa hehehehe)

8.afraid of seeing the lecturer for CH
kalu kat usm ni km ada PA(penasihat akademik) ngan mentor..what is the difference..PA ni 1 lecturer dapat sorang student..cam aku dapat dr. ahmad nizam,doctor anest..mentor lak 1 kumpulan SGD dapat satu lecturer and this mentor stuff juz for 1st year student cam nak adapt diorang kan persekitaran medic yang really2 new for them..and masa aku dulu aku dapat dr. fuad,jabatan perubatan masyarakat..the best doctor ever hehehe sebab aku suka cara dia nasihat cam bapak aku bg nasihat kat aku ja..kan 2 kali aku fail selanjar memang sedih la fon abah,mama..abah ngan mama risau sesangat sbb aku nangis cam down sesangat..mmg aku down pn rasa patah semangat sesangat..so mama ngan abah suruh aku jmpa mana2 lecturer supaya naik semangat balik so aku jumpa my PA..tp ngan PA aku kekok ckit..sbb dia bz and aku rasa cam menyusahkan dia je ngan prob remeh aku ni..so aku lebih selesa jmpa dr fuad dgr nasihat2 ia tu..nasihat versi cam abah kepada aku..hehehe cita pasal PA dah lama aku tak jmpa dia hehehe bukan takut lebih kepada segan..hehehe

8. lazy to wake from sleep..
pasal malas bangun pagi ni..perangai ni dari sekolah menengah lagi dah terpupuk hehehe bukan tetiba je muncul kat u ni..pernah satu ketika aku cakap kat maid mak teh aku(nama dia kak selimah) masa aku duk umah mak teh aku mas tu aku form 3 or form 4 aku tak pasti..aku cakap lebih kurang gini la gayanya, "kan best kalu tak payah bangun pagi,sedar2 dah ada kat sekolah tak payah bangun pagi awal2" hehehe lepas tu kak selimah terus gelak dengar aku cakap gitu hehehe mmg teruk tul perangai..tapi memang masa tu rasa malas nak bangun pagi..ye la masa tu aku kna bgn awal sesangat tuk naik bas sek tp aku tak ingat la pukul brapa tp seingat aku awal la sesangat..kat u ni ok la..kelas paling awal stat pun kul 8 pagi..bgn subuh kul 6.30 pastu pas subuh kalu rajin study kalu tak rajin sambung tido balik..mostly yang tak rajin la..hehehe

9.last minute study..
ni mintak2 la tak termasuk dalam senarai..secara jujurnya habit ni waktu sek menengah la..sekarang ni kat u lebih2 lagi kos medic jangan mimpi la..kalu study last minute tu cam sengaja nak tempah kerusi tuk repeat one more year la kat usm ni..(aku tak berniat nak kutuk any repeaters ye)seriously although aku ni agak pemalas bila masuk 2nd year ni tp mau tak mau aku kna study gak ckit sebelum masuk PBL(PROBLEM BASED LEARNING)..nnti tak pasal aku takleh jawab apa doctor tanya tak pasal2 rasa tersembelih ja kat ctu hehehe

bila difirkan balik cam banyak ja habit2 yang tersenarai tak patut ada pada student contoh or student misali..so i think we especially me have to do something to change it..be a better person..k berubahlah hari ni sebelum hari esok mendatang wslm..




 

0 pengomen:


ainsabrina mencabar dirinya sendiri.
Related Posts with Thumbnails