Friday, January 11, 2013

Resepi Lasagna



Assalamualaikum ,

hari ini nak kongsi resepi lasagna pulak ^__^

untuk Lasagna ni agak remeh sikit , sebab dia ada beberapa lapisan perlu dibuat sebelum kita masukkan dalam oven untuk dibakar.



Secara mudahnya ada 3 Lapisan : Lapisan Sos Spageti , Lapisan Sos Putih dan Lasagna.

Kita mula yang paling mudah dahulu. Lapisan Lasagna. Untuk Lasagna ni , beli sahaja Lasagna Instant macam gambar kat bawah ini.



 Just celurkan sampai lembut macam kita masak spageti. Untuk elak melekat - tambah minyak dan garam sekali. 

siap Lasagna tu , letak kat tepi.

ok untuk Lapisan Sos Spageti pulak. Ini patut dimulakan paling awal , sebab ini yang paling ambik banyak masa sebabnya ambil masa juga untuk ayam/daging itu masak.

Pernah buat Kuah untuk Sos Spageti ? Kalau pernah , itu la dia. Kalau x pernah , mari saya share. Resepi Kuah Sos Spageti ni saya belajar dari buku 1 hari 1 resepi ni tapi ada la saya modify ikut selera jugak.




Bahan-bahannya
Bawang putih
Cili kisar
Daging / ayam cincang
Tomato puri ( tak kisah jenama apa. Saya guna kimball. Prego - cap halal prego tak dapat dikenalpasti , jadi lebih baik ambil kimball , yang ada jenama halal)
Tomata (yang dikisar)
Lobak merah ( potong dadu)
Cendawan Butang ( hiris nipis)
Serbuk lada hitam
Tomato muda ( potong dadu)
Minyak masak

*saya main campak2 je , jadi takda kuantiti betul2 untuk sos spageti ni*

ok Cara-caranya
1 - Masukkan minyak masak dan tumis bawang putih
2- Masukkan cili kisar , masak sampai naik minyak
3 - then , masukkan daging/ayam kisar. Kacau rata.
4- then , baru masukkan bahan-bahan lain - sayur ( lobak merah , cendawan butang , tomato muda) , tomato puri , tomato yang dikisar , serbuk lada hitam , air dan garam.
5. Gaul dan masak sehingga naik minyak.
dan Siap !!

Dah siap lapisan Sos Spageti ni , letak tepi , kita masak sos putih pula.

Untuk Sos Putih pula , saya belajar dari internet. Belaja dari blog cik Epal dan as usual saya modify sikit ikut selera. ^_^



ok , Bahan-bahannya :
Mentega (1/2) - saya ikut cik epal , guna jenama Buttercup
Chesse Cheddar (1/2)
3-4 sudu tepung gandum
600 ml susu segar ( saya suka guna susu kotak fresh milk dutchlady)
garam

Cara-caranya
1- Guna api kecil , masukkan semua bahan itu. Gaul betul-betul supaya tidak berketul-ketul especially part tepung gandum dengan cheese cheddar tu.
2- Sampai la mendidih.
Dah siap !!

Ok , dah siap 3 lapisan !!

Sediakan loyang.
Ok untuk lapisan paling bawah sekali letak lapisan sos spagheti , then letak lapisan lasagna , then letak lapisan daging lagi , then sos putih. Faham?

ok mudahnya macam ini :

lapisan dari bawah sekali ,
lapisan sos spageti
lapisan lasagna
lapisan sos spageti
lapisan sos putih

dan sebelum terlupa , antara lapisan itu letakkan chesse Mozarella & cheese Parmesan. Dan letakkan banyak sikit cheese Mozarella & Parmesan di lapisan paling atas sekali.

Ala-ala macam ni. curi gambar dari google.


Dan kemudian masukkan dalam oven. Untuk oven ni , kena gunakan api atas dan bawah , dan pastikan ia dipanas awal , dalm 5 minit awal ka. Macam saya sebelum saya masak lasagna , saya buat puding roti so oven tu dah dipanas 30 minit awal (^_^) . Oven , Suhu : 180celcius , masa : 30-40 minit. Kalau boleh masak lebih lama lagi sedap !! Macam mana nak tahu dah masak , tengok la lapisan cheese atas , ada tak nampak masak macam dalam pizza hut , hihi

Ok , todia resepi lasagna. Mudah sebenarnya tapi remeh sikit , banyak lapisan.

Selamat mencuba !!




1 pengomen:

reenapple

Lasagna.. aku rasa aku tak pernha makan. Hahaha. Nanti aku cuba cari yg instant.. ekekek


ainsabrina mencabar dirinya sendiri.
Related Posts with Thumbnails