Thursday, January 10, 2013

Resepi Puding Roti


Assalamaualaikum ,

kebelakangan ni ainsabrina rajin memasak sikit..mungkin sebab dah hilang stress, dah lega sebab dah lepas assessment untuk 1st posting ni..yeay !

Dalam beberapa minggu lepas , setiap kali keja 1st PM (shift malam) mesti tiba-tiba je rasa rajin nak memasak. Masa 1st tu ada buat spageti & puding roti.Saja buat makan-makan di labour room. Ada nazar juga sebenarnya , berniat kalau lulus assessment , nak buat makan-makan di labour room. Tapi disebabkan macam tak puas , buat la 2nd time pulak , masa keja 1st PM jugak. Then , 2nd time buat puding roti dengan lasagna , tapi yang sempat dibawa ke hospital hanyalah puding roti masa itu , sebabnya yang lasagna tu , adik dah beria memujuk " Kak Ain , tak yah la bawa lasagna ni , irfan teringin nak makan.". Alih-alih tinggal kat rumah je la masa tu , hanya di bawa puding roti saja la. Puding roti , dia tak berapa nak kisah , sebab dah selalu buat di rumah. Memandangkan ada 'hutang' yang perlu dibayar , jadi la sesi ketiga semalam. Buat makan sekali lagi , puding roti dan lasagna - hantar satu di labour room dan di wad 4 (wad gynae) . Heaven tengok diorang makan. Tak sampai sejam makanan itu licin. Terkejut juga. Sampai ada yang request untuk dibuat lagi. Saya hanya mampu menjawab " Saya masuk paeds la kak pasni. InsyALLAH kalau ada rezeki saya buat lagi ye. Buat puding roti , tiada masalah. Simple ja. Lasagna tu remeh".

Sungguh , saya suka masak dan suka tengok orang makan masakan saya. Heaven !!

Semalam sempat juga menulis & share resepi dengan semua. Dah rasa macam chef dah ^__^

Sampai ada seoarang sister ni cakap " Doktor , masuk la masterchef pasni ".Tergelak terus." Eh, saya takda la pandai masak sangat pun sampai nak masuk masterchef",itu je la yang mampu saya jawab.

ok , dah banyak cerita , jom kita kongsi resepi Puding roti yang sedap ni !!



Bahan-bahan

12 keping roti ( koyak-koyakkan roti tu jadi kecil-kecil )
1 liter susu segar (e.g susu kotak dutch lady)
180g gula
5 telur
10 telur kuning sahaja

Bahan untuk sos
1 tin Susu cair
100g gula
2 sudu tepung kastard

Cara-cara

1 - Gaulkan semua bahan kecuali bahan untuk sos dan masukkan dalam dulang besi.
2 - Then , masukkan dalam oven ( suhu : 180celcius , masa : 15-20minit )
3 - Untuk sos , didihkan semua bahan tu , sentiasa kacau bahan2 itu , kalau tidak ia akan melekat.Jadi lebih baik buat sos atas ini selepas Puding roti siap dibakar.
4 - So lepas dah mendidih , masukkan terus sos itu diatas puding roti yang disiap tadi.
5-Then , masukkkan dalam peti ais sekejap.
6- Dah siap dan dah boleh makan ^__^

Tips 
- Lepas korang gaulkan semua bahan itu , korang akan nampak cair ja. Jangan tertipu. Memang dah ok dah macam tu , tak perlu ditambah roti. Ada seorang kakak yang ambil resepi ni dari saya , dia pergi tambah roti sebab nampak cair sangat , alih2 puding roti dia jadi keras.
- Mengenai telur - 15 biji. Ikut keselesaan dan duit poket korang jugak. Kadang-kadang , bila telur kat rumah saya x cukup , saya guna 9 biji ja , purata 3 telur : 6 telur kuning sahaja.
- Kalau suka kismis , boleh tambah kismis juga dalam bahan-bahan tu.
- Resepi yang saya bagi ni untuk ramai2 makan, jadi kalau untuk sedikit orang makan , pandai-pandai la korang modify ye

Simple kan? Jadi boleh korang bagi dan makan dengan yang tersayang ^__^

Resepi ini turun temurun dari makcik saya sebenarnya , bunyi macam banyak generasi ja . Dia ada buat katering di area Kajang. Jadi buat sapa yang rasa malas nak buat , tapi nak makan , boleh je order pada dia. Takpun , nak buat kenduri atau occasion apa-apa yang memerlukan khidmat katering , boleh je gunakan khidmat katering yang paling best ini !! boleh klik sini. FB Zuki Catering ataupun zukicatering.blogspot.com




0 pengomen:


ainsabrina mencabar dirinya sendiri.
Related Posts with Thumbnails