Sunday, February 24, 2013

Ya,kami doktor bukan tuhan.

Assalamualaikum ,


rasa nak menaip yang amat !!

life goes on..sekarang di paediatrics unit (pakar kanak2) , dan lebih spesifiknya - jaga neonate ( kanak2 yang baru lahir) , menjaga bayi tak cukup bulan.
Remeh tapi menarik =)

dan sejak di Paeds ni , banyak yang dapat belajar..ilmu kehidupan dan pengalaman dapat dikutip..
nak cerita tetapi tak tahu nak menaip bagaimana supaya ceritanya sampai dan dapat intisari cerita itu.

Apa-apa pun , ini kisahnya : 

ada kisah seorang patient yang sejak lahir 'tinggal' di NICU (neontal intensive care unit) , bukan kerana penyakit kronik yang tidk boleh sembuh . Patient dah umur 200hari +++ atau dalam bulan dah hampir 8bulan , tapi masih di NICU. Ya , macam saya cakap tadi bukan sebab penyakit tidak sembuh tetapi sebab kedegilan ibubapanya. Ini serius ! Sila baca dan buat penilaian.

A (bukan nama sebenar) , patient down syndrome dan ada pelbagai masalah lain - salah satu darinya - congenital heart disease ( penyakit jantung kanak2). Ya , penyakit jantung memang bahaya. Itu betul. Tetapi ia bukan penyakit yang tidak boleh disembuh , malah penyakit itu boleh dibaiki dengan pembedahan. Masalahnya , ibubapa A yang DEGIL itu tak mahu ke arah usaha penyembuhan pun. Tak nak pembedahan , biarkan begitu sahaja. Sayangkah mereka pada si A ni?itu pun saya musykil.

A - secomel ini =)


Jika tak nak pembedahan kerana masalah duit , itu mungkin saya faham. Malah , kalau kewangan jadi persoalan , pihak hospital boleh buat referal kepada pihak kebajikan untuk bantuan serba sedikit, Tapi kewangan bukan masalah bagi mereka , ibubapa A peniaga yang berjaya , duit berkepuk-kepuk , malah bapa A adalah orang politik.

Menjadi anak Down Syndrome - itu pun bukan salah A. Itu salah ibu mengandung. Dah capai umur 40tahun dan mengandung , pastinya ada risiko itu. Ibubapa A dah patut jangka itu terjadi , jadi tak perlulah mnyalahkan takdir pula. 

Alasan mereka sungguh tak dapat diterima , Ya , Mungkin kerana A , anak ke-10 mereka , jadi mereka jadi tidak cakna. ada lagi 9 anak mereka sebagai galang ganti.

Geram , Ya , aku emosi !!

Aku yang menjaga A selama 6 hari berturut di NICU sebelum aku cuti hari ini. tetapi dalam 6 hari hanya sekali sahaja aku lihat ibubapa A datang melawat. Ye la , si ayah sibuk berkempen politik dan ibu pula sibuk berniaga. Adus , kecewa aku !! SIBUK , itu alasan demi alasan.



A sebelum ini agak sihat , masih boleh berinteraksi dengan sekeliling mengunakan bahasa dia. Semua jatuh sayang pada dia , kerana dia 'penduduk' NICU yang paling lama. Dulu , saat saya stress dengan kerja , saya saja ja melawat dia di hujung SCN itu. Menepuk dia untuk tidur. Manja !! Kalau nak tidur , mula la buat perangai , minta ditepuk. Dan Staff nurse yang memang dah jatuh sayang , akan dengan rela menepuk. Itu dulu sampaikan minggu lalu , keadaan A makin teruk , sehinggakan tiub pernafasan perlu dimasukkan dan sekarang A memerlukan dan bergantung kepada mesin untuk bernafas. Malah A perlukan setting yang paling tinggi untuk bernafas.

Sedih , Ya aku emosi. Budak yang sihat , sekarang ni terlantar tiada bunyi - hanya kerana keadaan jantungnya makin teruk dan hanya kerana pembedahan jantung tidak dibuat dan hanya kerana ibubapa A yang DEGIL itu tidak mahukan pembedahan.

Ya , aku salahkan ibubapa A yang DEGIL itu.

kini menangis beria-ria , masuk PAPER mahupun TV tiada guna lagi , dah takda kesan. Keadaan A dah makin teruk , pembedahan pun tiada guna lagi. Kalau dulu mungkin Ya , kini pembedahan akan menerukkan lagi keadaan dia kerana A dah sampai tahap 'Heart Failure'.

Ya , kami doktor bukan tuhan. Bukan kami yang menentukan hidup atau mati patient itu. Tetapi dengan ilmu dan amanah yang tuhan kurnia pada kami , kami tahu usaha itu penting dalam penerusan nyawa itu. Setiap penyakit itu ada ubatnya kecuali mati. Itu janji Allah buat kita , jadi kita sebagai manusia perlu la usaha jugak untuk cari ubat itu.Bukannya menunggu sehingga mati itu datang dan usaha itu sudah tak berguna saat itu. 

0 pengomen:


ainsabrina mencabar dirinya sendiri.
Related Posts with Thumbnails