Monday, April 2, 2012

Jadi Bidan @ Midwife : New Season

assalamualaikum..

in O&G posting once again ,

berjumpa O&G kali kedua dengan lebih banyak pengalaman ,
dulu excited conduct delivery je ,
kisah dulu : 1 & 2
sekarang excited jugak tapi ada perasaan yang lain turut timbul.


last week , saya oncall di labour room HRPZ II @ HKB ,

walaupun sedih tak dapat conduct delivery + dapat sikit je sign log book ari tu
*log book oriented*
but still banyak yang saya dapat.

1st time dalam hidup saya , tengok baby anencephaly dilahirkan.



before this , just baca dan tengok dari teks book ,
this is the real one.



yang betul memberi pengajaran pada saya, adalah macam mana penerimaan ibu dan ayah bayi tu.

sebelum delivery lagi , ibu & ayah dah diberitahu yang anak mereka 'tak sempurna' dan tidak akan hidup lama.

ibu bayi tu dah admit ke labour room dari pukul 10 malam lagi dan bayi itu dilahirkan pada pukul 7.30 pagi keesokkannya.
sepanjang menunggu kelahiran bayi itu , si bapa setia menunggu di sebelah ibu.
memberi semangat dan memegang erat tangan si ibu.
dan setelah kelahiran bayi ,
di saat ibu melihat wajah anaknya itu , ada air mata yang turun.
namun tangisan ibu diam , tiada bunyi .
Manakala si ayah masih setia di sisi ibu , aku lihat mukanya merah , menahan tangis.
cuba memberi kekuatan pada si ibu.

Mereka sangat TABAH. itu yang bersuara dalam hati.

dan setelah keadaan bayi diperiksa ,

Ibu masih setia memeluk anaknya itu walaupun kenyataan itu pedih.
dipeluk erat anak itu walaupun dia tahu tiada harapan.

Ada naluri keibuan turut terasa dalam hati saya waktu itu.

Sungguh. ada air mata yang sering muncul tiap kali aku ingat kejadian pagi itu.

lelah. rasa tak berdaya.
hanya mampu melihat tanpa berbuat apa-apa.


Namun , aku percaya anak itu setia menunggu ibunya di pintu syurga. InsyAllah.


Juga kisah labour room tahun ini turut menemukan aku dengan unmarried pregnant lady.

Sedih.
Cuba berfikiran sebaik mungkin,
dalam masa sama berharap  mereka akan pelihara anak sebaik mungkin,
dan juga berdoa moga ujian ini memberi pengajaran buat dia dan moga dia tidak berputus asa dengan kasih sayang tuhan buat dia.

Juga ada kisah lain yang berlaku di perjalanan aku di O&G posting ini.

pengajaran demi pengajaran.
mungkin ALLAH ingin beri petunjuk.
dan moga dengan setiap dugaan yang mendatang , aku makin dekat dengan DIA.
insyALLAH. 

0 pengomen:


ainsabrina mencabar dirinya sendiri.
Related Posts with Thumbnails