Wednesday, May 28, 2008

DOCTOR..WHAT PEOPLE THINK ABOUT THIS CAREER??


bacalah dengan mata,nilaikanlah dengan berfikir dan hayatilah dalam hati..

Want to be doctor???can you???
Ni soklan yg aku slalu aku tnya dri aku dulu sblm msk kos medic ni and skrang ni dah masuk pn aku slalu tertanya dalam diri aku sendiri..bkn aku ja duk tertanya,my famili and kawan2 slalu mengeluarkan pertanyaan ni.. “bolehkah??tak takutkah?”mcm2 la pertanyaan dah ditimbulkan oleh org2 di sekeliling aku..
First sekali aku nak tnya pendapat semua la kan..kerjaya doctor ni menakutkan sngat ke??? Drpd survey aku la kan..ni lah antara jawapan2 yg diberikan selepas disunting sikit la ye…

“medic ni susah la..dah la kerja banyak and kena banyak berkorban tp gaji sikit jah..dah la tak tentu masa..nnti keluarga terabai plak..”Penyataan ni betul..gaji mmg tak berbaloi dengan kerja yg doc buat..ni kena berbalik kpd niat doc tu la..sama ada dia mmg ikhlas nak bekerja atau juz nak duit..kalu nak duit dia patut ambik kerjaya lain..kalau nak jd kaya pn kena smbung pakar br dapat duit beribu-ribu tp still sibuk..pasal keluarga terabai,mgkin ya mgkin gak tidak..tah la..aku tak pasti gak pasal ni..tp aku tgk doc2 yg ada ok ja famili dia..tu dr pandangan je la kan kita tak tau masalah dalaman..tp skali lg ditekankan the doc’s famili still ok,sihat walafiat and bahagia..

“tak takut ka tgk darah..masa bedah tgk organ tu live2 tak takut ka”Takut???tah la..bila org tanya aku soklan ni aku nak tergelak pn ada..mn taknya soklan ni plg kerap ditanya..jawapan aku kadang2 ”taklah,kalu takut ain takde la nak jd doc” kadang2 aku hnya jawab ”hmm tahlah”..tahlah sbb aku pn tak brapa yakin ngan diri aku..betulke aku tak fobia ngan darah..betulke aku tak takut..tapi wat masa ni takda masalah pn timbul ms aku g tgk darah wktu g mlawat hospital masa attachment ngan hospital tp 2 juz ckit2 jer takdala tgk darah yg melampau2 cm dalam emergency room..ari tu ms mlawat emergency room takda kes mnakutkan pn juz ms tu ada patient yg kena tetak kat kepala dia dgn jiran dia yg sakit jiwa..takdala menakutkan sbb patient tu dah dijahit jd ada ckit je kesan2 darah yg tggal jd tak trill sgt la utk menguji keberanian aku ngan darah..hope2 ok la..i really want to be a doctor..ada org ckp tkt dngan darah ni hnya permainan perasaan je..lama2 nnti tengok darah dah biasa dengan bau dia ok la..hope2 aku ok ja dengan darah siap boleh wat ’kawan’ lagi hehehe


”Tak takut ke tersilap wat cucuk ka bedah ka pastu kena saman?”
Haha kes saman..mmg menakutkan kan??dah banyak sgt tayang kat tv ngan kuar kat paper pasal kes saman2 ni..serius menakutkan aku gak..bkn aku jer smua yg seangkatan ngan aku n doc2 yg ada..ni aku pn tak brani nak jwb..masa depan kan..hnya tuhan yg tahu..insyALLAH aku blaja betul2 kerja pn betul2 takda kesilapan kot aku kan wat dan insyALLAH aku tak disaman..

"Blaja medic ni susah la..dah la blaja lama..5 tahun..tu pn tak tentu lg kalu terkandas kena tambah tahun lagi..."
blaja susah???ssh la jgak..klu tak ssh takda la aku fail slanjar 2x kan..hehehe hmm tp blaja apa2 pn ssh sebenarnya tp medic lg harder la kan..apa2 pn klu kita studi hard walau sesusah mn pn kita still leh sukses..usaha tangga kejayaan kan..kalu ditakdirkan fail pn kita kna repeat terpaksala terima..ada org ckp bgus repeat ni sbb kita lg ingat nnti kita leh perbaiki kelemahan kita..kita leh revise lg..kiranya takdalah teruk sgt wlaupn kna repeat pn and repeat ada kelebihan dan faedah gak utk student gak wlaupn org luar nmpak cam truk jah..pasal blaja lama takda la lama sgt pn stakat 5 tahun pejam celik pejam celik dah cukup 5 tahun..ala kos lain pn lebih kurang 3,4 atau 5 tahun lebih kurang ja..at least kos medic 5 tahun insyALLAH pas blaja dah ada keja kos lain wlaupn tempoh blaja ckit tak tentu lg ada kerja..jd tambah tolak tambah tolak lebih kurang je la sbnarnya..sori la pada kos2 lain kalu korang rs aku merendahkan korang ke..sori ye..takda niat juz nak cerita yg medic takdalah teruk sgt blaja dia..

That’s all people think about doc yg aku ingat la..nnti pa2 ada lg aku add la..and kalu korang ada pendapat korang masing2 pasal doc ni juz comment k..k wslm..

0 pengomen:


ainsabrina mencabar dirinya sendiri.
Related Posts with Thumbnails