Sunday, May 10, 2009

~I LOVE INAT AND MAMA~


mama and inat in blue~during our visit to cameron highland last year~


assalamualaikum..

aku cuba untuk menjarakkkan diriku daripada menulis blog memandangkan hari exam yg akan mendekati hohoho tggal beberapa hari sj lagi..tapi tangan ni rasa nak menaip jugak so jadilah post tuk ari ni..

semalam 9 may 2009..
birthday adikku yg bongsu,ain syafinaz..maka dengan ini sudah cukup 12 tahun aku mempunyai adik perempuan bernama ain syafinaz(apa pnya ayat la..) dalam erti kata lain adikku sudah mencapai umur 12 tahun..
beberapa hari sebelum birthday dia,beria-ria dia nak cakap fon dengan aku..memang ada aura2 udang di sebalik batu..sebelum ni aku fon dia,dia cam tak nak cakap ngan aku ja..siap2 marah2 kata aku ganggu dia nak tgk tv la bla bla bla..biasalah anak bongsu sorang tu..aku yang kakak ni pun dia boleh marah..nasib badan la..tapi tiba2 ja satu hari masa aku fon mama ari tu tetiba je dia beria-ria nak cakap dengan aku..
then sesi manja mengada berlaku..

"kak ain..kak ain".
"ye apanye", jawab aku dah terasa aura membodek tu
"lusa birthday inat".
"ye kak ingat..so..",jawabku sarkastik..
"kak ain kena beli la hadiah birthday inat".
"eh napa pulak..birthday kak inat tak bagi hadiah pun".
"ala..takde2 inat nak hadiah gak".

itulah adikku yang manja dan sgt demanding..hoho kena pikir nak bg hadiah pa kat dia ni..dah la aku tengah kemorosotan ekonomi ni(maksudnya duit jpa dah menyusut-kata pakar ekonomi ain sabrina)..aku siap kena minta duit tambahan daripada pihak tertinggi(that is my abah)..dah la adik aku tu sgtlah demanding..
dah jadi kebiasaan setiap kali nak balik png aku akan beli hadiah tuk setiap ahli keluarga aku..selalunya yang lain akan terima dengan terbuka siap bercakap terima kasih lagi..yang budak seorang ni sangat lah demand..ada satu time aku beli baju kelawar tuk dia and her respond was "ala asyik2 baju kelawar je,beli la baju jalan2 ka..inat dah boring la baju kelawar"...aku sngatlah frustrated waktu tu hoho but berfikir kembali tu dah perangai semulajadi adik aku,so terima je la..
so pagi birthday dia aku fon wish birthday..mungkin masa agak tak sesuai inat baru bgn tido waktu tu and dia cam mamai je...
tadi pagi fon ma aku nak wish mother's day(yang akan diceritakan dengan lebih lanjut kat bawah),then as usual slalu fon mama, mama mesti cta pasal anak2 nya yang lain(bcoz me as anak sulung-my mother always share her thought or anything about the others to me~ni la bertuah nya anak sulung!!!~rasa lebih dihargai sbb bila any of them buat prob or bnda happy skalipn slalunya mama akan referred pada aku~tnya pndapat bla bla)..and as usual disebabkan hanya tggl si bongsu je kat umah so cta pasal dia je la yang banyaknya..here the conversation about inat with my mother

"ma tak balik kg ke hari ni?"
"baru balik semalam..sambut birthday inat kat sana".
"ala sambut jugak birthday budak busuk tu", (haha i always called inat as budak busuk)
"mananya tak sambut..dia dah beria-ria nak jugak buat birthday party..terpaksa la buat".
"ramai ke yg datang?"
"ada la..budak2 kampung. ada kak ila bagi hadiah kat dia. inat dah menuntut sangat hadiah. kan ari tu dia bagi hadiah kat kak ila boleh dia tuntut balik...betul la adik ain sorang tu..tu dia duk menuntut hadiah daripada kak moon lak..". adu mama lagi.
tergelak aku bila dengar mama complain pasal anak bongsu dia tu..haha that's my sis..

today 10 mei 2009
that the second sunday in may=happy mother's day..
beberapa hari sblm mother's day aku dapat email from my mama..mama memang slalu antar email kat aku..slalunya email forward la..tapi kali ini emailnya berbeza..still email forward but tajuknya membuat aku berfikir panjang sebelum buka email tu.
email tu bertajuk "selamat hari ibu"~email ni ada diforwardkan kat group voice of islam~
kata-kata dalam email u buat aku tersentak dan sebak..memang artikel dalam email tu dah selalu kita dengar dan baca but bila email tu diforwardkan from my mama to me as her daughter,lagi sebak pula aku rasa..lama aku fikir panjang..last2 keesokkan arinya aku chat ngan mamaku..mtak dia fon aku..bertuah punya anak kan bukannya nak fon mama,tapi aku pulak yang suruh mama fon aku..nak wat camna zaman kemerosotan ni nak topout hp rm10 pun rasa susah..so petang tu mama fon..and sesi luahan hati berlansung..sebak aku ngan mama sebentar..and then dalam suasana sebak tu tetiba ja cik inat menyibuk nak cakap ngan aku(macam yang diceritakan di atas)..spoil mood sebak ngan sedih ja budak tu...then today aku fon mama and wish happy mother's day at last..really miss her..rasa tak sabar nak balik umah pulak huhuhu
but rite now i don't have any idea what to buy for my mama ths mother's day..any idea??? when i ask mama as usual jwapan mama "mama tak nak apa2 pn..mama nak anak2 mama berjaya je"..haha permintaan yang nampak mudah tapi agak menakutkan..exam selanjar just around the corner(dekat sgt dah) tapi terasa diriku masih tak cukup ilmu di dada haha ayat sastera tul..tapi serius terasa cam tak cukup persedian je..takpa2 ain ada time lagi ini..gambate!!!

LASTLY ONCE AGAIN
"HAPPY MOTHER'S DAY MAMA"
"HAPPY BIRTHDAY MY OLY SIS"

0 pengomen:


ainsabrina mencabar dirinya sendiri.
Related Posts with Thumbnails