Friday, September 16, 2011

Ain : Cabaran 50 Buku : (25) Dan mimpi pun berguguran





Tajuk buku : Dan mimpi pun berguguran
Penulis : Liana Afiera Malik
Keluaran : CESB (Creative Enteprise )
Halaman : 553  m/s




Ulasan Ain Sabrina : 


Marissa Adeline atau lebih dikenali sebagai Icha. Gadis yang lahir dari kasih antara dua benua. Cantik itu pasti namun gayanya tomboy. Hidupnya tampak indah dari luar. 

Kisah sebenarnya, dia seakan kurang kasih sayang lebih-lebih lagi perkahwinan mama dan papanya hanya menunggu masa untuk roboh. Di saat itu muncul abang saudaranya dari Australia. Saiful Badar itu namanya. Percutiannya selama 6 minggu di Malaysia mengubat kesunyian Icha.

Kehidupan Icha yang hanya islam pada nama seakan terkesima melihat keperibadian Saiful yang terjaga ilmu agamanya. Ternyata kehidupannya dengan kehidupan Saiful jauh berbeza namun mereka tetap serasi. 

Di saat masalah menimpa-nimpa, Saiful sentiasa ada buat Icha. Sehinggakan ada kasih antara mereka.  Saat itu mereka dikejutkan dengan berita mengenai penyakit Saiful Badar. Namun itu tidak mampu melunturkan kasih yang termetrai antara mereka.

Lalu kisah mereka diikat dengan ikatan perkahwinan. Namun bahagianya tidak lama. Keadaan Saiful Badar semakin merosot di saat berita gembira Icha mengandung anak mereka. Apakah bahagia akan menjelang atau sehingga akhir Icha menanggung sedih?

 
 Komen Ain Sabrina : 

Buku ini adalah buku lama. Ini adalah novel pertama yang saya miliki, itupun hadiah daripada seorang sepupu. Walaupun keadaan buku itu sudahpun lunyai dan nampak ‘klasik’ , saya tetap berjaya habiskan dari muka surat pertama hingga ke muka surat terakhir.

Kisahnya lebih banyak kisah sedih daripada kisah gembira. Memang boleh menyebabkan air mata beguguran bak kata tajuknya. Sepupu lelaki saya yang agak macho tu pun boleh ‘ter’ menangis. ^^

Watak Icha, watak gadis tomboy yang cantik. Yang saya sedar, kisah-kisah novel dulu suka mengetengahkan watak heroin nya sebagai watak tomboy. Seakan klise, heroinnya tomboy tetapi gadis kacukan yang cantik. 

Apa-apa pun karya Liana Afiera Malik masih ada keistimewaannya sendiri. Dugaan demi dugaan yang menimpa Icha mencorakkkan lagi novel ini.

ainsabrina mencabar dirinya sendiri.
Related Posts with Thumbnails